Gimnazjum nr 10 z Oddziałami Integracyjnymi w Częstochowie

Dogoterapia

Jedną z form pracy wspomagających rozwój dzieci niepełnosprawnych, doskonale łączącą rewalidację i zabawę jest dogoterapia.

Jest to metoda w dużej części opierająca się kontakcie dziecka z psem. W czasie zajęć i zabaw spontaniczność i naturalna radość psa, pozwala odczuć satysfakcję i sukces z wykonywanych przez dziecko zadań, a nade wszystko mobilizuje do podejmowania nowych wyzwań.

Program zajęć musi być jednak dostosowany do indywidualnych potrzeb i możliwości dzieci. Rewalidacja z udziałem psa obejmuje wielopłaszczyznowe oddziaływanie na dziecięce zmysły: wzrok, słuch, dotyk, aktywizuje sferę ruchową i werbalną, umożliwia ekspresję uczuć, relaksację. Dzieci uczą się wymawiać imię psa (choć bywa niekiedy trudne), opanowują liczenie (bo łapy tak fajnie się liczy).Orientacja przestrzenna też lepiej wychodzi, gdy kładzie się piłkę przed psem i słyszy szczekanie za plecami, niż ogląda to na obrazku. A ile ciekawych psów można stworzyć z kółek, kwadratów i trójkątów. Tym bardziej, ze każdy rysunek psu bardzo się podoba.

 

Główne cele dogoterapii:

* Kształtowanie pozytywnych emocji,
* zwiększanie wrażliwości na uczucia i postawy innych ludzi, nauka tolerancji, samoakceptacji i panowania nad sobą na podstawie wcześniejszego nawiązania i pogłębienia kontaktu ze zwierzęciem.
* Wielopłaszczyznowe oddziaływanie na zmysły (wzrok, słuch, dotyk, węch).
* Wyzwalanie spontanicznej aktywności w sferze ruchowej i werbalnej.
* Umożliwienie ekspresji przeżyć i uczuć.
* Relaksacja, wyciszenie emocji

do4 do10 dogo4

Circuit Maroc
Excursio Maroc
Argan Maroc
huile argan Maroc